Penselguiden… Foundationpensel

Da jeg tidligere i dag stod og vaskede pensler, slog det mig, hvor mange redskaber jeg gennem årene har samlet til forskellige formål. Til jer der ikke helt ved, hvor I skal begynde eller blot mangler et godt værktøjsråd til den ene eller den anden form for make-up påbegynder jeg med dette indlæg derfor “Penselguiden”.

Penselguiden kommer til at strække sig over en række indlæg, og hvert indlæg vil berøre en ny slags pensel. Jeg håber, det kan hjælpe nogen af jer til et flot make-up-resultat og til at undgå fejlkøb – for i bund og grund har man ikke brug for særlig meget gear. Det meste kan faktisk klares med hænderne og en enkelt børste eller to 😉

Når du skal lægge foundation, bør du bruge en flad og vinklet pensel. Det giver et pænt og jævnt resultat uden “kager” og linjer, og med en flad pensel kan du nemt komme til i alle krogene ved munden, næsen og øjnene. Et lille fif: selvom du fint kan komme til med en pensel ved øjnene, kan jeg anbefale at bruge fingrene til at duppe foundation på den fine hud her, så man ikke strækker for meget i huden. Varmen fra fingrene hjælper desuden foundationen til at smelte ind i huden, så den ikke lægger sig i de fine linjer, der kan være ved øjnene.

Penslen kan både bruges til flydende, creme-, løs pudder- og fast foundation.Til løs pudder- eller fast foundation skal du stryge penslen på overfladen af foundationen indtil du har en tilpas mængde på penslen. Til løs pudder- eller fast foundation kan du også bruge en buttet pudderbørste – men det er sværere at styre hvor foundationen ender. Til flydende eller cremefoundation skal du dyppe børsten let i foundationen. Stryg med brede strøg over pande, kinder og næse. Brug kanten at børsten i de svært tilgængelige områder ved mund, næse og øjne – og hårgrænse for den sags skyld.

Jeg bruger MAC’s pensel, 190 Foundation Brush. Den er virkelig god og nem at arbejde med.

MAC, 190 Foundation Brush, 305 kr, kan købes hos MAC i Magasin eller i deres webshop her.

Clinque’s udgave er også i god, professionel kvalitet og så er den næsten en 100-mand billigere. MAC’s er dog lidt mere kantet, hvilket gør den nemmere at arbejde med.

Clinique, Foundation Brush, 225 kr. Kan købes hos Clinique i Magasin eller i Magasin’s webshop her.

Shiseido har lanceret en ny foundationbørste: Perfect Foundation Brush. Jeg har læst rigtig meget godt om den, og den skal eftersigende været bygget på bedste japanske børsteteknik og ikke fælde. Jeg har desværre ikke prøvet den endnu, men jeg tager et kig hos Shiseido næste gang jer er i Illum. Jeg mener prislejet er omkring 300 kr.

I den billigere ende findes Benefit’s og elf’s foundationbørster. Disse to har jeg ikke selv testet, men de ser umiddelbart fine og brugbare ud. Ved billige børster, kan der dog være en risiko for at hårkvaliteten er dårlig, så hårene fx stikker, og at hårene ikke er limet ordenligt på.

Benefit, Foundation Brush, ca. 175 kr. Kan købes hos lookfantastic.com.

e.l.f., foundation brush, 13 kr. Kan købes i e.l.f.’s webshop her.

Har I en foundationbørste, I kan anbefale, må I endelig skrive en kommentar.

God lørdag aften 🙂

5 tanker om “Penselguiden… Foundationpensel

  1. Er selv ejer af den fra e.l.f., og den er super fin til prisen 😀 har ikke oplevet, at den stikker eller fælder. Super idé at lave en penselguide for øvrigt. Jeg har i hvert fald brug for at få sorteret ud, så jeg vil følge med 🙂

    • Fedt at elf’s børster er gode trods den lave pris – med de priser elf har, kan alle jo være med. Jeg har aldrig selv testet deres børster, men overvejer at bestille et par stykker hjem – blot til test. Har du andre af deres børster? Dejligt at du vil følge med i Penselguiden 🙂

      • Jeg købte engang et helt pensel kit derinde, så har mange børster, og jeg er faktisk rigtig glad for dem alle 🙂 de er et rigtig godt alternativ til dem, der ikke kan eller vil smide mange penge efter børster.

  2. Jeg har købte shiseido’s nye foundation pensel for et par uger siden og jeg synes den er fantastisk!
    Den er nem at arbejde med og den har et godt greb.
    Den skal du helt klart købe 🙂

    • Tak for anbefaling 🙂 Det vil jeg overveje. Jeg må se om pengepungen tillader det 😉 – nu har jeg jo en god en fra MAC i forvejen. Men jeg skal klart nede og se den an i butikken!

Skriv en kommentar